woensdag 7 maart 2018

KiCoStamps ATC swap: Favoriete kleur en twee tips

Deze maand heeft de ATC swap bij KiCoStamps het thema: Favoriete  kleur.
Ik vind dat altijd een beetje lastig, want het is net hoe mijn pet staat of ik dan kies voor blauw-groen, of voor iets in bruine of aarde tinten, of geel-oranje-rood, of .......
Vandaag een achtergrond in blauw-groen, hoewel het meer groen dan blauw werd. De print natuurlijk wel gewoon gebruikt.
Wil je weten hoe ik de achtergrond heb gemaakt, klik dan even op mijn 100e blogbericht voor KiCoStamps voor een uitgebreide omschrijving.


Voor de ATC's heb ik een strook gesneden van 8,5x24 cm, die ik daarna in 4 stukken heb gesneden van 8,5x6 cm. Dat is net even kleiner dan de ATC afmeting van 8,9x6,4 cm, maar daardoor kan ik later de gemaakte kaartjes matten op een zwarte ondergrond met het juiste ATC formaat.

Tip 1: Voor een zogenaamde connected ATC leg ik de kaartjes omgekeerd voor me neer, plak ze met verwijderbaar plakband aan de achterkant vast en draai dan de kaartjes weer om.

Vervolg tip 1:Door op deze manier het doorsnijden van de kaartjes te doen vóór ik er op ga stempelen, loop ik later niet tegen het probleem aan dat je bijvoorbeeld een tekst stempelt of de kop van een beestje en het doorsnijden daar dwars doorheen gaat.

Eigenlijk weet ik nog niet zo goed wat ik wil maken, dus begin gewoon maar ergens mee, in dit geval de pelikaan op een paaltje. Omdat ik daar ook wat gras achter wil stempelen, maak ik meteen een masker dat ik op de gestempelde pelikaan leg.
Tip 2: Als je van een afbeelding een masker wilt maken dan maak je een afdruk op een los papiertje, wat ik meestal doe, of op daarvoor bestemde maskertape.
Als je je masker uitknipt, blijf dan met knippen aan de binnenkant van de buitenste stempellijn. Dat betekent dat als je je masker op de afbeelding legt, je nog altijd de gestempelde lijn ziet die al op het kaartje zit. Maar daarmee komt de stempelafdruk die je achter de pelikaan wilt hebben wel goed aansluitend aan je stempellijn te zitten. Knip je je masker precies op maat, dan sluit de stempel achter de pelikaan niet goed aan en houd je een niet zo mooie rand over.

Vervolgens ga ik de ATC's vullen met stempels waarvan ik denk dat het wel een leuk verhaaltje zal worden. Voor alle afdrukken heb ik zwarte Archival inkt gebruikt.

En soms even passen en meten, hier met de bever met waterslag in zijn poot, om te zien waar ik de volgende stempels wil afdrukken, in dit geval de uiltjes aan de bovenkant van de ATC's. 

Als ik alles heb gestempeld geef ik sommige dingen witte accenten met een Signo pen en blauwe accenten met een potlood.

Tot slot haal ik voorzichtig het plakband van de achterkant van de ATC's, spons de randen met zwart en mat de ATC's op een zwart kaartje met de juiste ATC afmeting van 6,4x8.9 cm.
Natuurlijk ga ik ook weer een mapje maken om de ATC's in te doen.
En waar ze eind van de maand dan naar toe gaan ..... nog even afwachten.


Alle stempels zijn van KiCoStamps:
Diverse 13, plate 111
Diverse 14, plate 113
Diverse 19, plate 124
Diverse 20, plate 125
Fantasysheet 4, plate 75
Tekstsheet 24, plate 112
Flora en Fauna 15, plate 103
Freebee sheet 3 (Limited Edition op de Art Specially 2018, zie de website van KiCoStamps bij nieuwe artikelen)

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Signo wit
Micron 0.3
Blauw potlood
   

2 opmerkingen:

  1. Ha bedankt. Wil binnenkort ook een connected ATC maken en vroeg me af hoe ik dat het beste kan doen. Dus zo!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails