woensdag 12 juli 2017

Zomerchallenge dag 35: Diagram

Op dag 35 van de Zomerchallenge was het thema: Diagram.
Oh griebels, diagrammen, lessen economie op de middelbare school, ik werd er altijd wat kriebelig van. Daarom ook een kriebelig niet heel strak staafdiagram voor mij!


De achtergrond is de zogenaamde ghost-print van de gelliplate print die ik gisteren gebruikte.
Na een print die uit een aantal lagen is opgebouwd, zoals die suffe print van gisteren, blijft er altijd verf achter op de gelliplate die dan ondertussen ook al is opgedroogd. In dit geval met patronen die ik met een Art Foamie op de print van gisteren had aangebracht.
Op die restanten opgedroogde verf op de gelliplate heb ik met de brayer een laagje witte verf aangebracht. Niet té dik, eigenlijk moet je het patroon wat op je gelliplate zit ónder de witte verf heel licht blijven zien. Meteen het papier op de gelliplate leggen, goed aanwrijven en dan even laten drogen. Dus niet actief met de heattool gaan drogen, daar kan je gelliplate niet echt goed tegen!
Na een paar minuten heel voorzichtig een hoekje van het papier optillen om te kijken of de verf van de gelliplate op het papier terecht is gekomen.
Zo nee, dan nogmaals even wachten en het papier nog eens goed aanwrijven.
Zo ja, dan voorzichtig het papier van de plate trekken. Je trekt dan met de witte verf de achtergebleven resten verf van de plate af, zoals je op deze kaart goed kan zien.
Hier is dus géén extra verf op de plate aangebracht, behalve de witte verf, waarvan je boven het woord Life en links van Learning nog iets terugziet. Maar dat maakt de prints juist zo mooi.
Overigens, bovenstaande niet wetenschappelijk bewezen, maar bij genoeg resten verf op je plate wel redelijk gegarandeerd succes. Je weet alleen nooit hoe de print van de plate af komt, dat blijft altijd een verrassing!
De tekst met zwart op cardstock gestempeld. Omdat de stempel overal even breed is, en ik voor het diagram natuurlijk verschillende maten nodig had, heb ik veel afgeplakt om woorden achter elkaar te kunnen stempelen die op de stempel eigenlijk onder elkaar staan. Fijn van de clear stamps omdat je dan heel goed kunt zien waar je stempelt.
Onderaan de kaart een zwarte rand gesponst, de nullijn van het diagram.
Woorden uitgesneden, randjes zwart gesponst en op gelijke afstand (hoop ik) van elkaar opgeplakt.
Omdat diagrammen voor mij altijd een dwarrelige materie waren, dus ook dwarrelige lijnen getekend met een dunne Micron, die ik later met een dikkere Posca heb nagetrokken. Maar dus niet heel strak.
Tot slot de randen van de kaart zwart gesponst en de datum op de kaart geplakt.


Stempels:
KaiserCraft, Life, CS125
Provo Craft Roller Stamp Circa 12pts, 24-8064

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Amsterdam acrylverf, Titaanwit 105
Ghostprint van gelliplate
Micron zwart 0.1
Posca Black 0.9-1.3
   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails