woensdag 26 april 2017

Spring is coming

Vandaag heb ik voor KiCoStamps een voorjaarskaartje gemaakt.
De gekleurde strook maakte ik op de gelliplate, twee kaartjes tegelijk, en ik laat hier zien hoe ik dat heb gedaan.

Ik heb twee kaartjes gesneden van 10,5x10,5 cm, vier kleuren Distress inkt, een brede brayer, de Student gelliplate en een stencil.


Eerst leg ik een liniaal neer met halve centimeter aanduiding zodat ik zeker weet dat ik het
onderste plakgeeltje netjes recht plak.
Dan draai ik de liniaal om, meet weer uit en plak het bovenste plakgeeltje.

Haal je de liniaal dan weg, dan zie je een blanco balk waar straks de print van de gelliplate op komt.
Met het tweede kaartje doe ik hetzelfde, maar dan vouw ik één van de plakgeeltjes
om de rand van de kaart heen. 

De student heb ik nu voor de foto op een blanco velletje papier gelegd, zodat de kleur zichtbaar is.
Breng de kleuren Distress inkt die je hebt uitgekozen in banen aan op de gelliplate. Doe je dat van boven naar beneden zoals ik hier heb gedaan, dan ga je ook met de brayer rollen van boven naar beneden zodat je de kleuren niet door elkaar mengt.
Rol ongeveer drie keer met de brayer op en neer, rol de brayer dan af op een stukje keukenrol, rol de brayer nog eens op en neer, weer afrollen, en herhaal dit 3 of 4 keer. Je hebt dan het idee dat er geen kleur meer op je gelliplate zit, maar dat is echt wel zo!
Leg dan het stencil op je gelliplate en rol de brayer daar nogmaals 2 keer overheen, tussendoor weer afrollen, en herhaal dit weer een paar keer.
Door het eerst een keer te oefenen krijg je ook door hoeveel keer je het proces van rollen en afrollen wilt herhalen; voor zachtere kleuren vaker herhalen, voor iets fellere kleuren minder vaak herhalen.

Verwijder het stencil van de gelliplate en leg de kaartjes omgekeerd, dus met de blanco balk,
op de gelliplate.
Leg eerst het kaartje met omgevouwen plakgeeltje onderaan of bovenaan de gelliplate, en leg het andere kaartje daar weer bovenop zodat je met 1 gekleurde gelliplate twee afdrukken kunt maken.
Wrijf de omgekeerde kaartjes heel goed aan op de gelliplate voordat je ze verwijdert.

Daarna kun je de kaartjes naar wens verder af maken.
Ik heb met een witte Sharpie stippen gezet, de bloem en tekst met zwart gestempeld, de bloem ingekleurd met het waterpenseel en Distress inkt en witte accenten gegeven.
En tot slot het kaartje opgeplakt met 3D tape op de onderliggende witte kaart. Alleen voor de foto op een zwarte ondergrond gelegd, die hoort dus niet bij het kaartje zelf.



Stempels:
KiCoStamps, Flora en Fauna (18), Plate 120

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Distress inkt, Mowed Lawn, Dried Marigold, Peacock Feathers, Fired Brick, en voor de bloem en steel Peeled Paint, Festive Berries en Mustard Seed
Student gelliplate
Brede brayer
Dylusions stencil, Holes Large, DYS47049
Waterpenseel
Sharpie wit
Rolletje afplakpapier, of plakgeeltjes
3D Tape
    

1 opmerking:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails